Teilvorhaben der Hochschule München 

Die Hochschule München ist über die VADERE-Forschungsgruppe von Prof. Gerta Köster an der Fakultät für Informatik und Mathematik am Projekt beteiligt. Kern des HM-Teilprojekts ist die Computer-Modellierung von Personenbewegungen auf Basis der hochschuleigenen Simulationsplattform VADERE. Dabei sollen in interdisziplinärer Zusammenarbeit mit Soziologen, Psychologen, Veranstaltern und der Polizei bisher unberücksichtigte psycho-soziale Verhaltensaspekte abgebildet werden. Die Ergebnisse der Simulationen sollen Fachleuten als Entscheidungsgrundlage für die Planung und Durchführung urbaner Events dienen. Über das Projekt erhalten zwei Doktoranden die Möglichkeit zur Promotion.

evacuation scene Evakuierung eines Raums durch eine Tür. Dargestellt sind verschiedene Forschungselemente der Gruppe an der Hochschule München: einzelne Personen, Notausgänge, Navigationsfeld, Schrittkreis.
bttw_simulated_01.png Simulation der Warteschlange am Eingang zum Festival "Back-To-The-Woods" in Garching.
[1] Daniel H. Biedermann, Felix Dietrich, Oliver Handel, Peter M. Kielar, and Michael Seitz. Using raspberry pi for scientific video observation of pedestrians during a music festival. Technical Report TUM-I1521, Technische Universität München, 2015. [ http ]
[2] Felix Dietrich, Gerta Köster, Michael Seitz, and Isabella von Sivers. Bridging the gap: From cellular automata to differential equation models for pedestrian dynamics. Journal of Computational Science, 5(5):841-846, 2014. [ DOI ]
[3] Felix Dietrich and Gerta Köster. Gradient navigation model for pedestrian dynamics. Physical Review E, 89(6):062801, 2014. [ DOI ]
[4] Felix Dietrich, Gerta Köster, and Hans-Joachim Bungartz. Numerical model construction with closed observables. arXiv, 1506.04793(v2), submitted 2015.
[5] Gerta Köster and Benedikt Zönnchen. Queuing at bottlenecks using a dynamic floor field for navigation. In The Conference in Pedestrian and Evacuation Dynamics 2014, Transportation Research Procedia, pages 344-352, Delft, The Netherlands, 2014. [ DOI ]
[6] Gerta Köster and Benedikt Zönnchen. A queueing model based on individual social attitudes. In Conference on Traffic and Granular Flow 2015, 2015.
[7] Peter M. Kielar, Daniel H. Biedermann, and Felix Dietrich. Gentle coupling of pedestrian behavior model implementations: a pedestrian simulator interoperability protocol. Forum Bauinformatik 2015, 2015.
[8] Michael Seitz, Felix Dietrich, Gerta Köster, and Hans-Joachim Bungartz. The superposition principle: A conceptual perspective on pedestrian stream simulations. Collective Dynamics, submitted 2015.
[9] Michael J. Seitz, Felix Dietrich, and Gerta Köster. The effect of stepping on pedestrian trajectories. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 421:594-604, 2015. [ DOI ]
[10] Michael J. Seitz, Felix Dietrich, and Gerta Köster. A study of pedestrian stepping behaviour for crowd simulation. In The Conference in Pedestrian and Evacuation Dynamics 2014, Transportation Research Procedia, pages 282-290, Delft, The Netherlands, 2014. [ DOI ]
[11] Michael J. Seitz and Gerta Köster. How update schemes influence crowd simulations. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment, 7:P07002, 2014. [ DOI ]
[12] Michael J. Seitz, Anne Templeton, John Drury, Gerta Köster, and Andrew Philippides. Parsimony versus reductionism: How can crowd psychology be introduced to computer simulation? Theory & Psychology, submitted 2015.
[13] Isabella von Sivers and Gerta Köster. Dynamic stride length adaptation according to utility and personal space. Transportation Research Part B: Methodological, 74:104 - 117, 2015. [ DOI ]
[14] Isabella von Sivers and Gerta Köster. Realistic stride length adaptation in the optimal steps model. In Traffic and Granular Flow'13, Jülich, Germany, 2013.
[15] Isabella von Sivers, Michael Jakob Seitz, and Gerta Köster. How do people search: a modelling perspective. In 11th International Conference on Parallel Processing and Applied Mathematics, 2015.
[16] Isabella von Sivers, Anne Templeton, Gerta Köster, John Drury, and Andrew Philippides. Humans do not always act selfishly: Social identity and helping in emergency evacuation simulation. In The Conference in Pedestrian and Evacuation Dynamics 2014, Transportation Research Procedia, pages 585-593, Delft, The Netherlands, 2014. [ DOI ]
[17] Isabella von Sivers, Anne Templeton, Gerta Köster, and John Drury. Psychology meets computer science: Impact of social identity on pedestrian simulation. In 4th International PhD-Symposium for Applied Sciences, Munich, Germany, May 2014.
[18] Carolin Torchiani, Michael J. Seitz, David Willems, Stefan Ruzika, and Gerta Köster. Fahrgastwechselzeiten von Shuttlebussen: Feldbeobachtung, statistische Auswertung und weitere Verwendung der Daten (Beobachtung vom 06.12.2014 in Kaiserslautern). Technical Report TUM-I1517, Technische Universität München, 2015. [ http ]